Elegant Rose - Working In Background*/

středa 16. ledna 2013

Recenze: Dobrá fotografie



Autor: Michael Freeman
Název: Dobrá fotografie
Název originálu: The Photographer´s Vision
Vyšlo v ČR: 2012
Nakladatelství: Zoner Press
Počet stran: 192
Přeložil: Mgr. Ondřej Doseděl
Vazba: brožovaná
Možná jste se někdy zamysleli nad tím, proč jsou některé fotografie úspěšné a jiné nikoliv. Stejnou otázku si položil světoznámý fotograf, který se pokusil zjistit, co dělá snímek nezapomenutelným.

Britský spisovatel a fotograf Michael Freeman je autorem několika publikací o fotografiích a fotografování. Nyní se nám dostává do rukou jeho poslední kniha Dobrá fotografie – Objevte tajemství úspěšných snímků, kterou vydává nakladatelství Zoner Press. Společně s předchozími Freemanovými publikacemi Očima fotografa a Myslet jako fotograf, které patří mezi celosvětově nejprodávanější knihy o fotografování, tvoří dohromady trilogii kompletně mapující tvůrčí fotografický proces.

Tato publikace je rozdělena do tří částí: pomíjivé umění, pochopení účelu a dovednosti fotografa. Každá z jednotlivých částí má hned několik podtémat, jímž se autor podrobně věnuje a které doplňuje fotografiemi využívající nebo zachycující daný jev.

Nejprve si ujasníme, čím se liší fotografie od jiných typů umění. O snímcích se říká, že vychází přímo ze skutečného světa, jsou snadné a rychlé, může je pořídit kdokoliv a mají specifický vzhled. K těmto výrokům autor vyjadřuje svůj názor a upřesňuje je.

Hlavní pozornost Freeman věnuje otázce, co tvoří dobrou fotografii. Přestože nelze jednoznačně říct, co je špatně a co dobře, jelikož vnímání umění je subjektivní, autor uvádí hned šest znaků, které by dobrá fotografie měla mít. Mezi ně patří např. to, že by fotografie měla být umně zkomponovaná, dále být schopna vyvolat reakci a nabízet více než jednu rovinu zážitku. 

Autor se také snaží vysvětlit rozdíly mezi jednotlivými fotografickými žánry, jako jsou krajinářská fotografie, architektura, portrét, reportážní fotografie, módní a vědecká fotografie nebo fotografie zátiší, zvířat, přírody či sportu. 

Michael Freeman nám také přibližuje kouzlo fotografického eseje a poukazuje na to, v čem je specifická fotografická kniha. V publikaci není opomíjeno ani téma zmanipulovaných a upravených snímků, se kterými se kvůli novým technologiím a programům, jako je např. Photoshop, setkáváme čím dál častěji.

V poslední části se kniha věnuje dovednostem fotografa, kde Michael Freeman upozorňuje na různé techniky, které lze během fotografování využít. Zabývá se otázkou, kdy je lepší nechat snímek barevný a kdy černobílý, objasňuje nám, jak významnou roli hraje při focení načasování a kompozice a proč je důležité hledat unikátní a originální pohled na věc.

Zbytek recenze najdete na stránkách Klubu knihomolů.

Mé hodnocení 9/10


Žádné komentáře:

Okomentovat