Recenze: Les rukou a zubů

Díl: 1.
Vyšlo v ČR: duben 2011
Nakladatelství: Mladá fronta
Počet stran: 320
Přeložila: Alexandra Fraisová
Vazba: pevná s přebalem

Plot, který chránil vesnici před nečistými, je protržen. Sesterstvo, jež všechny ovládalo pomocí pravidel a zákazů, je nyní bezmocné. Jedinou nadějí je najít oceán, o kterém nikdo neví, zda vůbec existuje.

Román Les rukou a zubů od americké spisovatelky Carrie Ryanové je zároveň její prvotinou, kterou publikovala v roce 2009. U nás ho vydává nakladatelství Mladá fronta. Příběh, který nás zavede do prostředí oživlých mrtvol, se stal ihned bestsellerem, což podnítilo autorku k napsání volného pokračování Vlny zmítané smrtí, které vydala o rok později. Loni v březnu vyšel závěrečný díl trilogie, The Dark and Hollow Places (česky jako Tma a prázdnota).

Již od dětství je Mary vtloukáno do hlavy, že její vesnice je posledním místem, které nečistí (lidé, kteří podlehli nákaze a vstali z mrtvých, aby ji šířili dál) ještě nevyhubili. Dívka přesto nepřestává věřit, že za Lesem rukou a zubů, jenž obklopuje vesnici ze všech stran, leží nedotčený oceán, o kterém jí vyprávěla její matka.

Jedinou ochranu před nečistými poskytuje plot, který neustále hlídají ochránci (muži, kteří se snaží dostat nečisté co nejdál od vesnice a jejichž úkolem je zbavovat se nakažených). Přesto se čas od času stane, že se někdo k plotu přiblíží až moc blízko a nečistí, kteří celé dny plotem cloumají, využijí příležitost a zakousnou do něj své ostré zuby. Jednou z těchto náhodných obětí se stal i Maryin otec. Tato nešťastná událost poznamenala její matku natolik, že se v nestřežené chvíli dobrovolně rozhodne svého muže následovat a nechá se nečistými taky pokousat, aby se k manželovi mohla připojit.

Maryin bratr Jed se své sestry po matčině smrti zřekl, čímž ji donutil vstoupit do Sesterstva, jelikož nic jiného jí nezbývalo. Sesterstvo vládne celé vesnici, rozhoduje o osudech všech obyvatel a jeho pravidla a zákazy musí všichni dodržovat, jinak budou krutě potrestáni.

V Katedrále, kde sestry žijí, se Mary setká se zraněným Travisem, do kterého je zamilovaná. Během jeho léčby se spolu sblíží, ale Travis předtím požádal o ruku její nejlepší kamarádku Cassandru, a Mary je následně zasnoubena s jeho starším bratrem Harrym. Vše se mění ve chvíli, kdy se nečistým podaří protrhnout plot a vniknout do vesnice. Místo, které dřív bylo bezpečné, je zničeno a jedinou šancí na záchranu je útěk do Lesa rukou a zubů…

Kniha je velice čtivá, přes větší množství popisných pasáží má děj rychlý spád, takže se při čtení nenudíte a dychtivě čekáte, co se bude dít dál. Autorka vás neustále nechává v napětí, které hned několikrát vygraduje do nečekané situace. Les rukou a zubů je psán v ich formě v přítomném čase, což vám pomůže snadno se vžít do kůže hlavní hrdinky.

Postava Mary je typem silné, odvážné dívky, která se nebojí překonat žádnou překážku. Ale i ona se musí potýkat se svými slabostmi a nejistotou. Jejím snem je dojít k oceánu, o kterém všichni pochybují, že vůbec existuje. Mary však věří, že je to jediné místo, které nečistí nedobyli. Touha po oceánu se pomaličku stává její posedlostí, které je schopna obětovat všechno, i vlastní život.

Zatímco Mary je vykreslena velmi barvitě, totéž se nedá říct o mužských hrdinech Travisovi a Harrym. Oba se snaží působit jako silné, charakterní osobnosti, které se vrhají do nebezpečí, jen aby zachránily své dívky, což někdy vypadá trochu uměle. Jinak je to ale s Jedem, Maryiným bratrem. Nechová se vždycky tak, jak by měl, nebo jak byste od něj očekávali, ale umí vás i mile překvapit. Jeho postava dává ději možnost zvratu, jelikož jen stěží uhodnete, jak se asi zachová.

Knižní trailer: