Recenze: Rozum a cit a mořské příšery

Vyšlo v ČR: květen 2011
Nakladatelství: Mladá fronta
Počet stran: 344
Přeložila: Ivana Svobodová
Vazba: pevná bez přebalu

Ani majetek ani dobré postavení vás nedokáže zachránit před pomstychtivými mořskými nestvůrami. Těm jde jen o jedno, co nejbolestivěji vás zavraždit. Přežijí jen ti nejrychlejší plavci…
Americký novinář a spisovatel Ben H. Winters se rozhodl, že klasiku Rozum a cit, který jeho autorka Jane Austenová vydala poprvé v roce 1811 pod pseudonymem „A Lady“ („Dáma“), trochu zdramatizuje. A tak ve vzniklé parodii pod názvem Rozum a cit a mořské příšery, které vydalo nakladatelství Mladá fronta, mísí společenská setkání u šálku čaje s nebezpečnými a mnohdy i smrtelnými útoky nestvůr. Wintersova prvotina se stala v roce 2009 bestsellerem, stejně jako jeho druhý román Android Karenina, který paroduje jedno z nejznámějších děl Lva Nikolajeviče Tolstého Anna Karenina. Mezi jeho další díla patří např. The Secret Life of Ms. Finkleman, The Mystery of the Missing Everything nebo The Last Policeman: A Novel. Winters se dále zabývá literaturou faktu, píše pro různá periodika a je také autorem několika libret muzikálů pro děti.

S Elinor, Mariannou a Margaret Dashwoodovými se setkáváme ve chvíli, kdy jejich otec, pan Henry Dashwood je sežrán kladivounem. Tento způsob úmrtí není od dob Změny, kdy „oceány světa schvátil chlad a nepřátelství vůči potomkům lidí a kdy temnota zastřela tvář hlubin“, nijak neobvyklý. Dívky jsou společně se svou matkou nuceny opustit milovaný Norland Park a najít si nový domov. Naštěstí jim vzdálený příbuzný paní Dashwoodové, sir John Middleton, nabídne přístřeší na Zhoubném ostrově, které je součástí jeho souostroví.

U Middletonových, kteří žijí na Ostrově protivětru, se Dashwoodovy seznámí s  plukovníkem Brandonem, jenž má sice dobré srdce, ale jeho tvář je znetvořena shlukem dlouhých rosolovitých chapadel, které druhé, jemně řečeno, odpuzují. Plukovník se stává jedním z mnoha jejich nově nabytých známostí, jelikož sir John rád vyhledává společnost a ještě raději se o ni dělí se slečnami Dashwoodovými.

Mezitím, co Elinor v novém domově stále vzpomíná na Edwarda Ferrarse, s jehož city si není úplně jistá, Mariannu téměř zahubí gigantická fialovočerná chobotnice, nebýt rychlého zásahu lovce pokladů Willoughbyho, který si tímto činem získá dívčino srdce. Margaret, nejmladší ze sester Dashwoodových, dělají starosti tlumené hlasy mumlající sborově tajemné: „K´jaloh D´argeš F´ah, K´jaloh D´argeš F´ah, K´jaloh D´argeš F´ah…“

Trailer ke knize: