Recenze: audiokniha Mafie v Praze

Autor: Michal Viewegh ve spolupráci s Jaroslavem Kmentou)
Název: Magie v Praze
Interpreti: Jiří Dvořák, Michal Viewegh
Délka: 9 hodin 8 minut
Nakladatelství: Audiotéka.cz

Na to, že v Česku všechno neprobíhá zcela legálně a že úplatky se na stolech politiků objevují stejně často jako ranní káva, jsme si už poměrně zvykli. Ale vědomí toho, že na povrch vypluje jen minimum nečistých praktik české mafie, vzbuzuje odpor a nechuť v tak zkorumpované zemi žít. Otázkou je, zda jsou na tom v jiných zemích lépe…

Spisovatele Michala Viewegha není nutné široce představovat. Každý z vás o něm alespoň jednou v životě slyšel. Také není překvapením, že se řadí mezi nejprodávanější české autory současnosti. Jeho nejznámější díla jsou satirická Báječná léta pod psa, vtipný Román pro ženy nebo lehce autobiografická Biomanželka

Viewegh chtěl zkusit napsat detektivní příběh, jenž bude nebezpečně pravdivým obrazem české reality. Na pomoc si proto vzal slavného investigativního novináře MF Dnes Jaroslava Kmentu a společně vytvořili román Mafie v Praze, který možná způsobí některým politikům bezesné noci. Nakladatelství Audiotéka.cz ji pro zájemce o mluvené slovo připravilo v podobě audioknihy.

Autor vám nedává ani vteřinu na rozkoukání a přímo vás vrhá do víru událostí. Seznamuje vás s krásnou a chytrou makléřkou Dianou, jež se nedobrovolně zaplete s ruskou mafií, s lobbistou Darkem Balíkem, jemuž jdou kvůli kompromitujícím materiálům, které ukrývá, po krku jak špičky české mafie, tak i ministr vnitra, nebo s novináři z MF Dnes, jež se snaží spletité vztahy české politiky rozmotat. Autor vám dovolí nahlédnout i do hlavy pražského kmotra Morda, nebo nájemného vraha Rase, který se za peníze nebojí udělat žádnou špinavou práci.

Příběhem vás provází hlas známého herce Jiřího Dvořáka, který se zhostil své role na jedničku, ochuzeni však nejste ani o Michala Viewegha, jenž k audioknize Mafie v Praze namluvil předmluvu, ve které přibližuje okolnosti jejího vzniku a zdůrazňuje, že se jedná o směs skutečných událostí a jeho fantazie. Přestože autor tvrdí, že to, co nám předkládá, je výsledkem mixu reality a fabulace, je až zarážející, jak snadné je v některých postavách najít skutečné osoby. Tento fakt u vás může vyvolat pocit, že předmluva je jen právní ochrana spisovatele před žalobami a že kniha je založená na skutečnosti více, než Viewegh připouští.

Mé hodnocení 7/10

Ukázku z audioknihy najdete zde.