Recenze: Pouštní kopí

Díl: 2.
Vyšlo v ČR: listopad 2010
Nakladatelství: Triton
Počet stran: 624
Přeložila: Miroslava Polová
Vazba: pevná s přebalem

Mezi lidmi se šíří zvěsti, že se vrátil Osvoboditel, který přišel porazit démony noci a navrátit tak lidem svobodu. Otázkou však zůstává, kdo je tím dlouho očekávám Osvoboditelem, Arlen Sedlák z Tibbetské říčky, známý jako Tetovaný, nebo Jardir, Šar´dama Ka, jenž je vůdce Krasijců?

Na tuto otázku vám možná odpoví fantasy román Pouštní kopí, druhý díl Démonské trilogie, jejímž autorem je americký spisovatel Peter V. Brett. Stejně jako v případě Tetovaného, který je prvním dílem série o boji s jadrnci, se o vydání knihy postaralo nakladatelství Triton. Poslední díl pod názvem The Daylight War (Válka za denního světla) by měl Brett vydat v letošním roce.  Autor však naznačil, že pokud bude mít dost nápadů, možná sérii prodlouží na pentalogii.

Možná byste očekávali, že se opět setkáte se známými hrdiny Arlenem, Leeshou a Rojerem, jejichž životní cesty se spojily v Tetovaném, avšak autor vás nejprve zavede do hradiště Krasia. Zde vám ukáže dětství Jardira a Abbana, se kterými jste se v prvním díle Démonské trilogie seznámili jako s dospělými muži. Kromě toho vám Brett také poodhalí, v čem se krasijská kultura od severské liší a v čem jsou si oba národy podobné.

Pro Krasijce není větší cti, než zemřít při zabíjení alagai, démonů noci, a naplnit tak vůli svého boha Everama. Chlapci se už odmala učí bojovému umění šarusahku, aby dokázali, zda jsou dostatečně silní stát se šarúmy, bojovníky, nebo zbytek života strávit jako podřadní chaffiti, jimž bude ráj po boku Everama odepřen. Krasijští válečníci měří své síly s alagai noc co noc, aby nestvůrám ukázali, že se jejich drápů a zubů nebojí.

Když je Jardir odveden od matky a sester na svou Hannu Paš, cestu, jež má ukázat, zda bude chrabrým bojovníkem nebo zbabělým chaffitem, chlapec se zařekne, že napraví otcovu pověst a stane se silným šarúmem. Díky své píli a nadání se mu brzy povede dokázat, že nad své vrstevníky vyniká, a právě jeho schopnosti a později i výhodný sňatek s dama´ting Ineverou ho dostanou až do čela krasijského lidu. To je však pro Jardira teprve začátek. Jako Šar´dama Ka si usmyslí, že dobude severská města a prohlásí se za Osvoboditele. Avšak netuší, že tam už svého Osvoboditele našli…

Mé hodnocení 10/10
Pouštní kopí je ještě o chlup lepší, než Tetovaný. Proto nemohu hodnotit jinak, než 10.

Více o autorovi a vynechané kapitoly najdete na www.petervbrett.com