Recenze: Šetři se Einsteine

Název originálu: Moonwalking with Einstein
Vyšlo v ČR: červen 2012
Nakladatelství: Jota
Počet stran: 312
Přeložila: Johana Martinová
Vazba: pevná s přebalem

V dnešní době jsme se naučili na vlastní paměť příliš nespoléhat, jelikož se domníváme, že nám neslouží tak, jak by měla. Ale co když existuje způsob, jak si zapamatovat cokoliv, ať už se jedná o nákupní seznam nebo o epickou báseň Johna Miltona Ztracený ráj?

Právě na tuto otázku se snaží najít odpověď americký novinář Joshua Foer ve své knize Šetři se, Einsteine! s podtitulem Jak si zapamatovat úplně cokoli, kterou u nás vydalo nakladatelství Jota. Foer měl původně napsat článek o průběhu mistrovství USA v paměťových dovednostech, ale když se setkal s tzv. mentálními atlety, jak si soutěžící říkají, toužil zjistit, zda by se i on, člověk s průměrnou pamětí, mohl stát jedním z nich. Po roce usilovného tréninku se na mistrovství vrátil jako jeden z favoritů soutěže. Společnost Columbia již zakoupila na jeho pozoruhodný příběh filmová práva. Nyní se autor věnuje psaní článků např. pro deníky Washington Post a New York Times, a také pro časopisy Esquire a National Geografic.

Na začátku nám Foer prozradí, jak se na mistrovství dostal a co ho přimělo k experimentu s jeho vlastní pamětí. Prostřednictvím svých zkušeností ukazuje, jak trénink na tak významnou soutěž probíhá a jak fungují antické mnemotechnické metody, které se mezi mentálními atlety používají dodnes.

Autor svůj příběh prokládá různými tématy, která s fenoménem paměti souvisí. Zavede nás do doby antiky, kdy paměť byla jedním z kritérií vzdělanosti; seznámí nás s lidmi, kteří si pamatují úplně všechno a poodhalí nám, jaké problémy jim to způsobuje v běžném životě.

Kdysi se také setkal s člověkem s nejkratší krátkodobou pamětí na světě, prozkoumal jaká tajemství má jeden z nejznámějších geniálních idiotů (tzv. savantů) Daniel Tammer a několikrát navštívil Kima Peeka, který se stal předlohou pro slavného Rain Mana. V závěru knihy Joshua Foer popisuje svou účast na mistrovství USA v paměťových dovednostech a dokazuje nám, že i za pouhý rok intenzivního tréninku můžeme dosáhnout nečekaných výsledků.

Foer se pozastavuje také nad otázkou výuky, která se v Evropě a v USA značně liší. Zatímco Evropané upřednostňují učení velkého množství faktů zpaměti, což má za výsledek, že si studenti nabyté informace mnohdy pamatují pouze velmi krátkou dobu, Američané preferují způsob volnomyšlenkářské výuky, která se soustřeďuje na logické myšlení a kreativitu, ale v důsledku toho děti nemají ani základní znalosti.

Přestože je tato kniha důkazem, že paměť lze tréninkem zlepšovat, techniky, které v knize najdete, jsou spíše vhodné na paměťové soutěže, než pro běžný život.

Autor hovoří o tom, jak zlepšit svou paměť: