Recenze: Kompendium portrétní fotografie

Název originálu: The Portrait Photography Course: Principles, practice, and techniques: The essential guide for photographers
Vyšlo v ČR: 2012
Nakladatelství: Zoner Press
Počet stran: 224
Přeložil: Ing. Slavoj Písek
Vazba: brožovaná

S portrétními fotografiemi se setkáváme každý den. Vykukují na nás z reklam, obálek časopisů, internetu a snad všichni jich pár máme v rodinném albu. Jak však vytvořit snímky, jež budou něčím výjimečné a originální?

Profesionální fotograf Mark Jenkinson napsal publikaci Kompendium portrétní fotografie za účelem seznámit méně zkušené fotografy a vysokoškolské studenty, kteří se tímto oborem zabývají, s principy a postupy, jež se při tvorbě portrétů uplatňují. Jenkinson při práci na tomto kompendiu využil své zkušenosti s výukou studentů fotografie na newyorské univerzitě Tisch School of the Arts.  Knihu u nás v roce 2012 vydalo nakladatelství  Zoner Press.

Publikaci tvoří devět základních kapitol: Co je to portrét, Výběr a použití výbavy, Světlo a svícení, Kompozice a kontext, Počítačové základy, Ateliérová fotografie, Fotografie mimo ateliér a v přirozeném prostředí, Rozhovory a Stát se profesionálem. Jednotlivá témata Jenkinson ilustruje převážně na fotografiích svých studentů.

Jednotlivé kapitoly jsou rozděleny na menší semináře, jež se tématu věnují podrobněji. Kromě vytyčeného cíle daného oddílu autor uvádí tipy a triky a v některých případech i schémata svícení.

Abyste si probranou látku mohli vyzkoušet v praxi, každý seminář obsahuje cvičení, která vám pomohou vaši techniku zdokonalit, a navíc pořídit pár fotek do vašeho portfolia. Ovšem některá zadání jsou v českých poměrech pro studenty a začínající fotografy téměř nerealizovatelná, jelikož vyžadují nemalé množství příslušenství, jež není u nás tak snadno dostupné k zapůjčení jako ve Spojených státech.

Jenkinson se v prvních kapitolách zabývá portrétní fotografií obecně. Seznamuje vás s její definicí a historií, a neopomene ani její účel. Dalším velkým a důležitým tématem je potřebné vybavení. Přestože si začínající fotograf pravděpodobně většinu přístrojů nekoupí, pokročilejší zde může najít zajímavé technické vymoženosti, které by se mu do výbavy mohly hodit.

Trochu nadbytečná je však část věnující se hloubce ostrosti a ohniskové vzdálenosti, jelikož tato témata se objevují téměř v každé publikaci zaměřené na fotografování.

Zajímavá je naopak kapitola orientovaná na světlo a svícení. Na mnohých příkladech Jenkinson ukazuje, jaký je rozdíl, když se použijí různé zdroje světla, což může být poučené nejen pro začínající, ale i pro pokročilé fotografy.

V rámci kapitoly Počítačové základy autor ukázal i několik primárních triků (mezi něž patří například úprava expozice, klonování, odbarvení fotky nebo lehká retuš) ve známém Photoshopu a Lightroomu, které mohou být přínosné pro začátečníky, jež se s těmito programy setkávají poprvé. Bohužel volba triků nebyla úplně šťastná. Umělé zhušťování vlasů pomocí klonování nepůsobí vůbec přirozeně ani uvěřitelně.

Velmi podařenou částí knihy jsou portfolia známých fotografů, kteří techniku, jež Jenkinson v seminářích popisuje, běžně používají. Stejně inspirativními jsou i rozhovory s talentovanými fotografy, jímž autor věnoval na konci knihy celou jednu kapitolu. A jedná se o opravdu pestrý výběr. Přečíst si můžete například interview si Emily Shurovou, jež se živí fotografováním celebrit, věhlasnou fotografkou svateb Karen Cunninhgamovou nebo Kristen Ashburnovou, která se proslavila jako fotoreportérka.

Mé hodnocení 7/10