Recenze: Nepolepšitelné děti ze sídla Ashton -Tajemné vytí

Série: Nepolepšitelné děti ze sídla Ashton
Vyšlo v ČR: červen 2013
Nakladatelství: Jota
Počet stran: 208
Přeložil:  Jan Kozák
Vazba: vázaná s přebalem

Když patnáctiletá Penelopa Lumleyová přijela do Ashtonu, ani zdaleka ji nenapadlo, jaké překvapení si pro ni majitelé sídla připravili. Jejím úkolem je totiž postarat se o tři sourozence, kteří vyrostli v lese a jež vychovali vlci. Penelopa však jako správná absolventka Akademii A. Swanburnové ani na chvíli nezaváhá, a nového úkolu se zhostí se vší pílí.

Nakladatelství Jota vydává první díl ze série Nepolepšitelné děti ze sídla Ashton s podnázvem Tajemné vytí od americké spisovatelky Maryrose Woodové, jež se kromě psaní dětské literatury věnuje také scenáristice a výuce tvůrčího psaní.

Poté, co Tajemné vytí sklidilo mezi čtenáři neobvyklý úspěch, Woodová napsala ještě další dva díly, Utajená obrazárna a Neviditelný host. Nyní autorka pracuje na čtvrtém pokračovaní nazvaném The Interrupted Tale (Nedokončený příběh), které by mělo vyjít letos v září.

Příběh vychovatelky Penelopy a jejich tří svěřenců Alexandra, Beowulfa a Kasiopei nás zavede do viktoriánské Anglie.  Sotva slečna Lumleyová dokončila Akademii A. Swanburnové pro nadané dívky z chudých rodin, jež pro ni byla po dlouhá léta jejím jediným domovem, odjíždí do Astonu, aby se zde starala o tři děti, které našel lord Frederik Ashton bě
hem honu v lese.

Dívka se nezbedů, jež se spíše podobají vlčatům, nezalekne, a rozhodne se udělat vše pro to, aby ze sourozenců Hrozných, jak je lord a lady nazývají, vychovala slušné a hodné děti. A tak místo filosofie a dějepisu Penelopa své svěřence učí, jak se mají obléknout a správně poděkovat.  Situaci však vychovatelce zkomplikuje lady Konstance, když se rozhodne za měsíc uspořádat vánoční bál a po slečně Lumleyové chce, aby Alexandra, Beowulfa a Kasiopeu na událost co nejlépe připravila. Dokáže mladá guvernantka děti za tak krátký čas naučit slušnému chování, nebo bál skončí absolutním fiaskem?

Série Nepolepšitelné děti ze sídla Ashton je často srovnávána s Řadou nešťastných příhod, jejímiž hrdiny jsou rovněž tři sourozenci. Stejně jako Lemony Snicket si Maryrose Woodová libuje v nezodpovězených otázkách a v knize Tajemné vytí nešetří humorem. Další podobnost je patrná ve stylu vyprávění. Vypravěč, kromě popisu děje, dětem občas vysvětlí méně známý pojem nebo jim sdělí zajímavou informaci, jež se k určitému slovu nebo frázi váže:

„Rušná místa bývají často přirovnávána k úlu, a jestli jste někdy viděli vnitřek takového úlu, pak víte, o čem je řeč.
(Není nutné do úlu přímo lézt, když to chcete vyzkoušet. Úly jsou moc malé a je tam plno včel. Nabízí se i jiné možnosti. Lze například použít nějaké zvětšovací zařízení, které má podobu periskopu. Nebo můžete tento fakt, že úly jsou plné ruchu, prostě přijmout a konec. Berete to jako hotovou věc a je to vlastně cesta nejmenšího odporu, nejjednodušší za všech dob.)“ (str. 112)

Mé hodnocení 9/10

Knižní trailer: