Recenze: The Mortal Instruments: Město z kostí

Série: The Mortal Instruments (Nástroje smrti)
Vyšlo v ČR: srpen 2013
Nakladatelství: Knižní klub
Počet stran: 416
Přeložila: Eva Maršíková
Vazba: paperback s filmovým přebalem

To, co vidíme okolo sebe, je pouhá iluze. Kromě našeho světa je tu ještě jeden, mnohem temnější a nebezpečnější, než si dokážeme představit. Naštěstí jsou tu lovci stínů, kteří se snaží démonům z jiných dimenzí zabránit, ani zničili vše, co má pro lidstvo ještě nějaký význam…

Díky urban fantasy sérii The Mortal Instruments (Nástroje smrti) se americká spisovatelka Cassandra Clare proslavila po celém světě. Nakladatelství Knižní klub plánuje vydat celou sextalogii, zatím se na knižních pultech objevily v novém vydání pouze první dva díly série, Město z kostí a Město z popela. Letos v prosinci by mělo vyjít třetí pokračování nazvané Město ze skla. Celosvětový úspěch zaznamenala i autorčina trilogie Infernal Devices (Pekelné nástroje).

Stačila jediná noc a dosud nudný život patnáctileté Clary Frayové se změnil k nepoznání. Když se svým nejlepším kamarádem Simonem zamíří do oblíbeného klubu Pandemonium, všimne si modrovlasého kluka s holí, jenž okamžitě zaujme její pozornost.

Po očku ho Clary sleduje i uvnitř klubu, a tak vidí, jak mladík následuje nějakou černovlásku do skladu, aniž by si však všiml, že má v patách dva ozbrojené teenagery se zvláštním tetováním po celém těle. Clarissa čtveřici následuje do skladu, v naději, že stihne modrovlasého kluka před tajemnou dvojicí varovat, avšak místo toho se stává svědkyní vraždy.

Důsledkem této události se Clary dozvídá o existenci druhého, mnohem nebezpečnějšího světa, do kterého patří démoni, čarodějové, víly, upíři a vlkodlaci. Naštěstí jsou tu lovci stínů, bojovníci obdaření Zrakem, díky němuž jsou schopni tyto nadpřirozené bytosti vidět v jejich skutečné podobě, a chránit tak svět před jejich ničivou sílou. Jak je ale možné, že je najednou vidí i Clary, i když mezi lovce stínů nepatří?

První díl sextalogie Nástroje smrti vás okamžitě vtáhne do napínavého děje, aniž by vás nechal pořádně se rozkoukat. Autorčin nenáročný styl a velké množství akčních scén vás nutí stále pokračovat ve čtení, až se náhle ocitnete na poslední stránce. Spisovatelce se také podařilo skvěle vystavět linii příběhu tak, že kdykoliv budete mít pocit, že víte, jakým směrem se bude děj dále vyvíjet, nastane takový zlom, který vás bez varování přesvědčí o pravém opaku.

Zatímco hrdinka příběhu Clary ničím nad ostatními hlavními postavami z jiných YA fantasy nevyniká, nelze totéž říct o ústředním hrdinovi Jaceovi. Svěží dialogy plné ironického humoru vás nejen pobaví, ale dokáží přesvědčit, že jejich autor není jen hlupák s  plnou pusou béčkových frází, ale naopak se dokáže vyjadřovat s elegancí mu vlastní. Nepředstavujte si však žádného gentlemana v uhlazeném smokingu se sklenkou Martini v ruce, do toho má Jace opravdu daleko. Kožené oblečení, ochranná tetování po celém těle a blonďaté vlasy trčící do všech stran, tak takový je neúprosný lovec stínů Jace.

Román Město z kostí je skvělým prvním dílem, který dokáže čtenáře nalákat, aby si přečetl i ty zbývající. Přestože je v něm většina otázek, které vyplývají na povrch už od samého začátku, průběžně zodpovězena, autorka si nechala několik zadních vrátek, na něž může v dalších dílech snadno navázat.

Trailer k filmové adaptaci: