Recenze: Austenland

Série: Austenland
Vyšlo v ČR: září 2013
Nakladatelství: Argo
Počet stran: 200
Přeložil:  Marko a Hana Haulišovi
Vazba: vázaná s přebalem

Vítejte v Austenlandu, zábavním komplexu, kde se romantické sny o panu Darcym stávají skutečností. Tedy alespoň na tak dlouho, jak vám dovolí vaše peněženka. Oblečte si kostým z období regentství, nezapomeňte na vybrané chování a plnými doušky si užívejte atmosféru austenovské Anglie.

Román Austenland, jenž u nás vydalo nakladatelství Argo, vzešel z pera americké spisovatelky Shannon Haleové. Brzy po svém vydání se umístil v žebříčku bestsellerů deníku The New York Times, a na jeho motivy vznikl v roce 2013 také stejnojmenný film. Na začátku loňského roku autorka publikovala jeho volné pokračování, Midnight in Austenland (Půlnoc v Austenlandu).

Kromě románů pro ženy Haleová napsala i čtyři knihy pro mládež, The Goose Girl (Husí dívka), Enna Burning (Spalující Enna) River Secrets (Tajemství řeky) a Princess Academy (Akademie pro princezny), za kterou Haleová získala cenu Newbery Honor.

Ač to nechce dvaatřicetiletá Jane Hayesová přiznat veřejně, její osobní život značně komplikuje její vášeň pro romány Jane Austenové. Žádný skutečný muž, se kterým kdy Jane chodila, nesahal dokonalému panu Darcymu (hlavně v podání herce Colina Firtha) ani po kotníky, což ji způsobovalo větší bolest, než si byla ochotna přiznat.

Ve chvíli, kdy už se rozhodne se svou závislostí na romantických příbězích z anglického venkova nadobro skoncovat, dostane nečekané dědictví od své zesnulé pratety Carolyn, která Janino tajemství odhalila pár měsíců před svou smrtí. Prateta jí odkázala nevratný poukaz na třítýdenní pobyt na Pembrookském panství, kde se sny o panu Darcym stávají skutečností. Austenland, jak tomuto místu začne Jane říkat, ji přenese do roku 1816, aby zažila Anglii Jane Austenové na vlastní kůži. Podaří se Jane Hayesové nadobro skoncovat se svou láskou k imaginárnímu panu Darcymu nebo jeho kouzlu definitivně propadne?

Na světě snad neexistuje fanynka Jane Austenové, která by alespoň jednou nezatoužila zažít její dobu. Elegantní gentlemanové, dámy v mušelínových šatech, velkolepé plesy a projížďky v kočárech, tak takhle si mnohé čtenářky románu Pýcha a předsudek představují život na venkovských panstvích v prvních dvou dekádách devatenáctého století. Austenland však ukazuje také druhou stránku této idylky, škrtící korzety, stovky pravidel společenského chování, jež se musí bezvýhradně dodržovat a nikdy nekončící nuda, ze které vás může vytrhnout jen návštěva některého z příbuzných, whist nebo amatérská inscenace antických dramat.

Hlavní hrdinka Jane Hayesová je typickou třicátnicí, jež svůj život (ač nedobrovolně) obětovala kariéře, aby zahnala neutuchající touhu po vlastní rodině. V příbězích Jane Austenové nachází útěchu, že snad jednou také pozná svého pana Darcyho, se kterým skončí před oltářem a později i s dítětem v náručí. Na první pohled by se zdálo, že netouží po ničem neobvyklém, ale její zkušenost s muži jí říká něco zcela jiného – žádný skutečný muž, který by toužil stejně jako ona po manželství a po dětech prostě neexistuje.

Mé hodnocení 7/10

Trailer k filmové adaptaci