Recenze: Velká kniha stylů portrétní fotografie

Název originálu: The Portrait Photographer's Lighting Style Guide: Recipes for Lighting and Composing Professional Portraits
Vyšlo v ČR: prosinec 2013
Nakladatelství: Zoner Press
Počet stran: 176
Přeložil: Rostislav Kavan
Vazba: brožovaná

Fotografování portrétů patří k jedné z nejtěžších, avšak také nejoblíbenějších fotografických disciplin. Dobrý snímek dokáže udělat každý průměrný fotograf, avšak jak vytvořit portrét, nad kterým se bude pózujícímu tajit dech?

Spoustu tipů na různorodé styly portrétů včetně podrobných návodů najdete v knize Velká kniha stylů portrétní fotografie od dvojice britských profesionálních fotografů Petera Traversa a Jamese Cheadlea. Zatímco Travers se věnuje kromě tvorby převážně reportážních snímků také psaní beletrie, Cheadle se drží svého oboru a mezi jeho domény patří fotografování automobilů, motorek, kol a portrétů celebrit.

Zatím poslední publikace zabývající se portréty, kterou u nás vydalo nakladatelství Zoner Press, se od svých předchůdců značně liší. Například ve srovnání s Kompendiem portrétní fotografie od Marka Jenkinsona čtenáři nabízí u každé fotografie kromě běžně uváděných informací (jako je velikost clony, citlivost ISO nebo rychlost závěrky) navíc přehledná schémata naaranžovaných scén. Díky pohledu z ptačí perspektivy může i začínající fotograf s dostatečnou výbavou snímky reprodukovat na vlastních modelech a jednotlivé styly portrétů si tak lépe osvojit.

Autoři také nebazírují na přílišném užívání odborných termínů, ke každému snímku najdete stručný a jasný popisek, jak byl vytvořen. Tento přístup vám umožní nakouknout do kuchyně špičkových fotografů a odhalit jejich profesionální tajemství ať už co se týče práce s osvětlením nebo se samotnými modely.

První dvě třetiny publikace se zabývají jednotlivými portrétními styly. Najdete zde kupříkladu návod na portréty rodiny, dětí, svateb, ale i na snímky ve stylu Hollywoodu, Haute Couture nebo urbanismu. Autoři vás také seznámí s principy, podle nichž se fotí portréty pro reklamu, noviny, firmy, nebo časopisy pro mladé. Prozradí vám tipy na správné provedení HDR fotografie, černobílé, či romanticky laděné snímky a můžete se těšit i na několik historek ze zákulisí.

V poslední části knihy autoři uvádějí rady, ve kterých se dozvíte jak si nebát říct o provizi, jakým způsobem se připravit před samotným focením a dozvíte se také něco málo o technické stránce fotografování. Nemějte však obavy z rozsáhlých výkladů o tom, co je to clona nebo v čem se liší kompakt od zrcadlovky. Travers s Cheadlem uvádějí pouze stručné návrhy, jak si můžete váš fotoaparát nastavit.

Předposlední kapitola vás obeznámí s vybavením, jež by se vám mohlo hodit. Většina uvedených portrétních stylů totiž vyžaduje víc, než jen samotný fotoaparát. Přestože se říká, že dobrou fotografii nedělá fotoaparát, ale fotograf, jestliže chcete dělat vysoce kvalitní snímky, bez dražší techniky se téměř neobejdete. Autoři vám poradí, co si pořídit do začátku a s jakými vychytávkami můžete klidně počkat.

V závěru Cheadle a Travers ukazují několik základních úprav ve Photoshopu, a to krok za krokem. Přestože se jedná o praktické úpravy, které se vám při práci s fotografiemi budou velmi hodit, zmíněné techniky najdete v každé druhé knize o fotografování, takže pokud už nějakou příručku vlastníte, nedovíte se nic nového.

Mé hodnocení 8/10