Recenze: Sběratel očí

Vyšlo v ČR: únor 2014
Nakladatelství: Knižní klub
Počet stran: 392
Přeložila:
Vítězslav Čížek
Vazba: pevná s přebalem

Zahrajeme si na schovávanou. Máš čtyřicet pět hodin a sedm minut na to, abys našel svoje děti. Jestli se ti to do vypršení tohoto limitu nepovede, zemřou. Hraju férově. Je jen na tobě, zda tvoje děti budou žít nebo ne…

Thriller Sběratel očí je zatím posledním do češtiny přeloženým románem německého spisovatele Sebastiana Fitzeka, jenž se u nás již dříve představil knihou Zaklínač duší. Autor slaví úspěch nejen v rodném Německu, ale také ve Spojených státech a ve Velké Británii, pravlasti detektivek a thrillerů. Na svém kontě má už patnáct románů, včetně volného pokračování Sběratele očí nazvané Der Augenjäger (Lovec očí).

Když bývalý policista Alexander Zorbach, který se nyní živí jako novinář, uslyší během nelegálního odposlechu policejního rádia kód 107, okamžitě ho napadne, že sériový vrah, jemuž média začala říkat Sběratel očí, započal čtvrté kolo své zrůdné verze hry na schovávanou.

Tentokrát si vrah zvolil za své oběti hned dvě děti – devítiletá dvojčata Tobiase a Leu. Stejně jako v předchozích třech případech Sběratel očí matku zavraždil a do ruky jí vložil stopky, jež odpočítávají čas, který dětem zbývá, než jim dojde v jejich úkrytu vzduch. Policii však neunikne, že jejich bývalý kolega Alex se na místo činu dostal podezřele brzy. A k očistě jeho pověsti příliš nepomůže ani fakt, že se na zahradě zavražděné najde Zorbachova ztracená peněženka. Alexovi nezbývá, než policii dokázat, že se zaměřili na nesprávného člověka a sám se pustit do pátrání po Sběrateli očí. Úspěch této sólové mise by Zorbachovi mohl nejen nevrátit ztracenou dobrou pověst, ale také pomoci zachránit život dvou nevinných dětí.

První, co vás na tomto thrilleru zaujme, je jeho číslování. Stránky jsou totiž číslovány sestupně, takže sotva knihu otevřete, už se ocitnete na poslední straně. S ohledem na zvolené téma stále se zkracujícího času, který dětem zbývá, nutno podotknout, že se jedná o velmi nápaditý prvek.

Přestože hlavním hrdinou románu je nebojácný a odhodlaný Alexander Zorbach, jenž by pro očištění svého jména udělal cokoliv, je tu i ještě jedna velmi výrazná postava, která vývoj událostí zásadně ovlivňuje. Slepá fyzioterapeutka Alina Gregorievová Zorbachovi pomáhá nejen svými vizemi, jež jsou mnohdy jejich jediným vodítkem, svou svobodomyslnou a svéráznou povahou Alexovi také ukazuje, že slepota neznamená konec života.

Právě postava Aliny je důkazem, jak pečlivou práci Sebastian Fitzek odvedl, když tuto hrdinku vytvářel.  Gregorievová není jen handicapovanou ženou se slepeckým psem, ale také odvážnou bojovníci, jež se rozhodla svůj život žít naplno.

Sběratel očí je knihou, která vás svým dějem strhne a jen tak nepustí. Společně s hrdiny se budete prokousávat hromadou domněnek a pokaždé, když nabudete pocitu, že klíč k celé záhadě máte na dosah, autor vás s radostí vyvede z omylu a opět vás nechá slepě tápat. Do podobné situace vs Fitzek uvrhl již v románu Zaklínač duší, kde bylo rozuzlení hlavní zápletky stejně překvapivé, jako ve Sběrateli očí.

Přestože by se samotné téma mohlo jevit jako jedno z mnoha (sériový vrah vs. bývalý policista s pošramocenou minulostí), nenechte se zmást. Fitzek je mistrem klamu a rád si se čtenáři pohrává, takže vás bude napínat až do poslední stránky. Na závěr mi nezbývá než dodat, že thriller Sběratel očí patří k tomu nejlepšímu, co můžete v rámci tohoto žánru v knihkupectvích najít. Proto neváhejte, a nenechte si tento poutavý román ujít.

Mé hodnocení 9/10

Velmi děkuji knihkupectví Neoluxor za zajištění recenzního výtisku.