Recenze: Kostičas

Série: Kostičas
Vyšlo v ČR: duben 2014
Nakladatelství: Host
Počet stran: 480
Přeložila: Lenka Kapsová

Vazba: vázaná

Přestože patří devatenáctiletá Paige Mahoneyová mezi jeden z nejvzácnějších druhů jasnovidců (krajinochodce), před vládnoucí republikou Scion, která se snaží pochytat a zničit všechny vidoucí, se jí dařilo úspěšně skrývat. Tedy až do chvíle, než jí jedna cesta vlakem změnila život…

Britská studentka Samanta Shannonová dokázala vloni to, o čem sní každý spisovatel – svou prvotinou Kostičas ohromila nakladatelství Bloomsbury, jež jí předem zaplatilo šestimístnou sumu za první tři díly z plánované sedmidílné série. Mladá autorka se téměř přes noc stala literární hvězdou, filmová práva prodala studiu Andyho Serkise a mnohými je dokonce označována jako „nová Rowlingová“.  U nás její prvotinu vydalo nakladatelství Host.

Už dvě století uplynula od chvíle, kdy byl nastolen režim Scion, jenž vznikl jako reakce na domnělé ohrožení britského impéria. Zemi prý zachvátila epidemie jasnovidectví, která propukla následkem pěti hrůzných vražd Jindřicha VII., Krvavého krále, jenž svými ohavnými činy na zem přivolal dosud nevídané zlo. Podle Scionu jsou jeho následovníci všude, páchají vidozločiny, neštítí se vraždit a ze zdroje velkého zla čerpají svou sílu.

V důsledku těchto obvinění vznikla republika Scion, jež si kladla za hlavní cíl tuto nebezpečnou nemoc vymítit a vidoucí sprovodit ze světa. Všechny významnější zákony se týkaly jasnovidců, ty Scion označil za vrahy, násilníky, zloděje a kriminálníky. Ať už se stal jakkoliv závažný zločin, vina byla okamžitě přisouzena vidoucím. Ti jsou dodnes pronásledováni jednotkami Scionu a tajně prostřednictvích tzv. Kostičasu, jenž nastává jednou za deset let, převáženi do Prvního Šeolu, města vzniklého na území bývalého Oxfordu. Zde pracují jako otroci Refájců, bytostí z jiného světa. Ti nás přišli na zem před dvěma sty lety chránit před nájezdy Emejců, temných tvorů živících se lidským masem, kteří se na naši zem dostávají trhlinami v éteru.

Již tři roky žije devatenáctiletá Paige Mahoneyová dvojí život. Zatímco se navenek tváří jako obyčejná dcera Scionského výzkumníka pracující v kyslíkovém baru, v londýnském kriminálním podsvětí je známá jako Bledý snílek nebo Jaxova kočena, krajinochodec, jenž je součástí tajného spolku Sedm pečetí a nebojí se dělat rozruch. Když Paige při jedné namátkové kontrole vlaku neúmyslně zabije dva lidi a je následně zajata, dozvídá se pravdu o tajné úmluvě mezi Scionem a Refájci. Právě nastal další, již dvacátý Kostičas, jenž přináší Refájcům jako každých deset let novou várku jasnovidců. Ti budou nuceni bojovat s Emejci, a Paige se má stát jednou z nich. Jenže ta netouží po ničem jiném, než po svobodě…

Hned na první stránce vás Shannonová vtáhne do děje a nepustí vás dřív, než se dostanete až na samotný konec. Pravděpodobně vám však několik kapitol potrvá, než se pořádně seznámíte s prostředím románu a plně pochopíte, jak realita, kterou autorka vytvořila, funguje.

Obdobně jako Rowlingová i Shannonová vytvořila svět, ve kterém se objevuje mnoho zajímavých bytostí. Setkat se můžete nejen s jasnovidci, jež autorka rozdělila podle jejich spojení s éterem na sedm základních řádů, čekají tu na vás také duchové a nadpřirozené bytosti z jiných zemí.

Za pozornost stojí také jazyková stránka románu. Autorka do své knihy zapracovala jak londýnský slang, jímž mluví hlavně kriminální podsvětí včetně hlavní hrdinky, ale i řadu novotvarů, s nimiž se překladatelka Lenka Kapsová vypořádala na výbornou. Právě tyto detaily dělají z Kostičasu opravdu výjimečný kousek v rámci ostatních fantasy románů a dystopií.

Mé hodnocení 9/10

Trailer ke knize