Filmová recenze: Hunger Games: Síla vzdoru 1. část

Název originálu: The Hunger Games: Mockingjay - Part 1
Režie: Francis Lawrence
Předloha: Hunger Games - Síla vzdoru
Scénář: Danny Strong, Peter Craig
Kamera: Jo Willems
Hudba: James Newton Howard
Hrají:Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson, Liam Hemsworth, Paula Malcomson, Woody Harrelson, Elizabeth Banks, Julianne Moore, Philip Seymour Hoffman, Stanley Tucci, Donald Sutherland, Willow Shields, Sam Claflin, Mahershala Ali, Robert Knepper, Natalie Dormer, Lily Rabe, Evan Ross, Jena Malone, Jeffrey Wright, Elden Henson, Wes Chatham, Phillip Troy Linger, Monique Ganderton
Celosvětová premiéra: 20.11.2014
Premiéra v ČR: 20.11.2014
IMDb

Další dlouho očekávaná premiéra letošního roku je za námi. Řeč je o první části filmu Hunger Games: Síla vzdoru, adaptaci nejkritičtěji hodnoceného dílu celé této post-apokalyptické trilogie…

Ze stejných důvodů, jako byl rozdělen závěrečný díl oblíbené série o Harrym Potterovi nebo například Stmívání, se i Hunger Games dočkaly té „cti“, že jejich poslední díl tvůrci rozpůlili na dvě části. Dle mého názoru však tato kniha k roztržení přímo vybízí.  Ti z vás, co jí četli, jistě ví, jak je poslední díl napsaný – první polovina knihy, která se nese poměrně v klidné rovině, je následována akčními scénami nacpanou druhou půlkou, kde občas ani nestíháte všechny dramatické zvraty zaznamenat. Přestože je záměr filmařů vydělat na této sérii co největší balík peněz patrný, osobně mi rozdělení závěrečného dílu Hunger Games nevadí, tedy až na ten rok, který si budeme muset na poslední film počkat…

První část Síly vzdoru hladce navazuje na poslední záběry Vražedné pomsty – Katniss (Jennifer Lawrence) je společně s dalšími dvěma zachráněnými splátci ve třináctém kraji, který se připravuje na útok proti Kapitolu. Přestože bylo toto území považováno celým Panemem za zničené, obyvatelům třináctého kraje se podařilo v podzemí vybudovat několik desítek pater hlubokou základnu, která nyní slouží jako centrum vzpoury, a také útočiště pro několik stovek přeživších z dvanáctého kraje, jenž byl po ukončení Čtvrtoher vybombardován.

Katniss se však s novým, vojensky organizovaným světem jen těžko sžívá. Hrůzy, které prožila v obou arénách, ji zlomily, a dívka se stále nemůže smířit s myšlenkou, že zatímco ona byla zachráněna, Peeta (Josh Hutcherson) zůstal v rukou prezidenta Snowa (Donald Sutherland). Jedinou její útěchou v novém domově je její sestra (Willow Shields) s matkou (Paula Malcomson) a nejlepší přítel Hurikán (Liam Hemsworth). Velitelka třináctého kraje, prezidentka Alma Coinová (Julianne Moore) má s Katniss své plány – na návrh Plutarcha Heavensbeeho (Philip Seymour Hoffman), se rozhodne z Katniss udělat Reprodrozda, tvář povstání, jež má pomoci podnítit obyvatele Panemu, aby se vzbouřili…

Před Francisem Lawrencem smekám. S ohledem na to, že v první polovině knihy není příliš akce, ale většinou se autorka Suzanne Collinsová zabývá emocionálním rozpoložením hlavní hrdinky Katniss Everdeenové, se tomuto režisérovi podařilo vytvořit silný, emocemi, ale i napětím nabitý snímek.

Za vyzdvižení stojí jak zpracování útoku na nemocnici v osmém kraji, tak i záchranná akce v Kapitolu, kterou autorka v knize uvedla jakoby mimochodem a z mého hlediska zcela nepochopitelně odbyla. Velmi efektně jsou natočené také záběry mapující projevy vzpoury v některých krajích, jež v knize taktéž nenajdete. V kontextu se scénami, které jim předcházejí, působí velmi emotivním dojmem, přestože situaci vykreslují trochu černobíle (odvážný, odhodlaný lid, jenž se svým ozbrojeným utlačovatelům postavil jen s holýma rukama, zato s obrovskou vůlí porazit zlo).

Filmaře bych tedy pochválila za výborné zpracování knižní předlohy, jejíž pokulhávající místa skvěle doplnili tak, aby byl příběh nejen ucelenější, ale také záživnější. Kritikům se může zdát tato adaptace oproti předchozím dvěma dílům málo napínavá, ale je nutné připomenout, že tady se situace značně změnila – už tu nemáme žádné splátce bojující v aréně o život, ale vzpouru, která probíhá nejen na bojišti, ale také za stolem. První část Síly vzdoru je určitou formou přípravy na to, co nás čeká v jejím druhém pokračování. A věřte mi, že u něj se nudit určitě nebudete. S ohledem na to, že se tvůrci filmu museli držet předlohy, mi toto zpracování přijde jako velmi povedené a z mé stany dokonce předčilo mé očekávání.

Pozorovatelný je značný vývoj hlavní hrdinky Katniss. Jennifer Lawrence musela zpodobnit dívku, která je poznamenaná strašlivými zážitky, jimiž si v posledním roce prošla, a tak často uvidíte tuto jinak usměvavou herečku s očima zalitými slzami a s výrazem plným beznaděje. Jennifer v tomto dílu dokonce uslyšíte zpívat píseň The Hanging Tree, která se aktuálně probojovala do TOP 40 singlů britské hitparády.

Velkou tragédií nejen pro tuto sérii, ale i pro celou filmovou obec, byla náhlá smrt herce Philipa Seymoura Hoffmana, představitele Plutarcha Heavensbeeho. Nemusíte se však obávat, že byste o Plutarcha v posledním díle přišli - do scén, které nestihl natočit, bude zapracován prostřednictvím počítačové technologie.

Co dodat závěrem? Pokud máte rádi sérii Hunger Games alespoň z poloviny jako já, tak okamžitě upalujte do kina, protože si to v žádném případě nesmíte nechat ujít!

Děkuji knihkupectví Neoluxor, že mi umožnilo tento úžasný snímek vidět v předpremiéře už 19. listopadu. Pokud doma ještě Hunger Games v knižní podobě nemáte, můžete si na internetových stránkách tohoto knihkupectví koupit hned v několika různých vydáních.

Filmový trailer