Filmová recenze: Hobit: Bitva pěti armád

Název originálu: The Hobbit: The Battle of the Five Armies
Režie: Peter Jackson
Předloha: Hobit aneb Cesta tam a zase zpátky
Scénář: Fran Walsh, Philippa Boyens, Peter Jackson, Guillermo del Toro
Kamera: Andrew Lesnie
Hudba: Howard Shore
Hrají: Martin Freeman, Ian McKellen, Richard Armitage, Luke Evans, Evangeline Lilly, Orlando Bloom, Hugo Weaving, Cate Blanchett, Christopher Lee, Benedict Cumberbatch, Lee Pace, Manu Bennett, Billy Connolly, Aidan Turner, Ian Holm, Mikael Persbrandt, James Nesbitt, Bret McKenzie, Graham McTavish, Stephen Fry, Sylvester McCoy, Dean O'Gorman, Ken Stott, William Kircher, Jed Brophy, Mark Hadlow, Adam Brown, John Callen, Peter Hambleton, Stephen Hunter, John Bell, Ryan Gage, Lawrence Makoare
Celosvětová premiéra: 1.12.2014
Premiéra v ČR: 11.12.2014

Další epická sága je u konce. Přestože mnozí kroutili hlavou nad nepochopitelným rozdělením Hobita do třech filmů, jen málokterý fanoušek Tolkienových příběhů ze Středozemě by si finále této filmové trilogie nechal ujít...

Závěrečný díl série o jednom hobitovi, který překonal zažitý komfort všednosti a vydal se za dobrodružstvím, láká na velkolepou bitvu, v níž se svede boj o zlatem a jinými poklady nadupanou Osamělou horu (Erebor).  Nejprve se však filmaři museli vypořádat s koncem druhého dílu, který dost podivně navlékli na začátek Bitvy pěti armád.

Pro ty z vás, kteří jste viděli Šmakovu dračí poušť, jistě není žádným překvapením, že tvůrci tento film ukončili v tom nejnapínavějším místě, aby do kin nalákali na závěrečný díl co nejvíce diváků. Bohužel způsob, jakým se s tímto ne zrovna podařeným kouskem ve třetím díle vypořádali, je zcela žalostný.

Už během prvních minut Bitvy pěti armád si režisér Peter Jackson poradil s nejzápornějšími postavami příběhu, a to s drakem Šmakem (jenž si dle mého názoru zasloužil mnohem více prostoru, když už si na svůj tragický konec musel počkat celý rok), tak i se Sauronem (my, co jsme četli nebo viděli trilogii Pána prstenů však víme, že se jednalo pouze o prozatímní řešení). Tímto krokem dvě ztělesnění zla ihned zmizela ze scény a ve hře zůstal jen skřet Azog, jenž bohužel pro mě nepředstavoval dostatečně mocného zlořáda, aby byl hlavním antihrdinou příběhu.

Přestože značnou část děje tvoří Thorinovo šílenství, které se projevuje převážně paranoidním obviňováním svých spolubojovníků, flegmatickým vysedáváním na hromadě zlata a procházením si útržků vzpomínek na rozhovory s jeho přáteli, nejpovedenějšími a nejvěrohodněji působícími jsou okamžiky, ve kterých sehrává klíčovou roli Bilbo Pytlík.

Ten se jako jediný dočkal skutečného charakterového vývoje, na rozdíl od svých kolegů, jejichž náhlá změna v chování a přístupu působí uměle a v některých případech až směšně (ano, Kili a Tauriel, řeč je o vašem vzplanutí, které z fáze "tohle by nešlo" přešlo kdy??? do fáze nehynoucí "true love").

Jacksonovi a jeho týmu se mnohé scény po vizuální stránce opravdu povedly, nelze však přehlédnout nápadné množství "epických", zamyšlených pohledů do dáli, kterých se ve filmu objevilo hned několik desítek. Vážně, kdykoliv někdo bojoval o život, některá z postav stála opodál a zamyšleně hleděla na vrcholky hor nebo na krvavou vřavu. A ještě jí povlávaly vlasy okolo zadumané tváře jak z reklamy na vlasovou kosmetiku (To ne já, to moje Schauma!).

Jak název Bitva pěti armád naznačuje, v tomto filmu bude značný prostor věnován nejen samotnému boji, ale i umírání. S životem se rozloučí několik významných postav, avšak jejich smrt působí jakoby bezvýznamně, jelikož hned v dalším záběru se zájem přesouvá na další dramatické střety, jimiž musí čelit zatím přeživší hrdinové.

Ač je to k nevíře, největším šprýmařem filmu jmenuji Legolase, jehož superhrdinské výpady vykouzlily úsměv i na nejzakaboněnějších tvářích návštěvníků kina. Jeho běh po rozpadajícím se mostě, kdy skákal z jednoho ulomeného kousku kamene na druhý, je tak epický a dechberoucí, že by vystačil na vlastní trailer. Nejen jeho atletický um, ale i talent pro bojová umění je neuvěřitelný. Konečně se Chuck Norris dočkal rovnocenného soupeře...

Jackson se drží předem vymyšlené linie, i když jednání některých postav působí nesmyslně a zbytečně, což je důsledkem asi příliš nataženého děje, jenž by s klidem vystačil na jeden, nebo maximálně dva filmy. S ohledem na získání dostatečně velkého prostoru bych očekávala, že se tvůrci více zaměří na samotný závěr Bilbova příběhu, a to nejen na jeho cestu domů, ale i na důsledky, které pro něj toto dobrodružství do budoucna mělo. Poslední díl Hobita je také značně provázán s trilogii Pána prstenů, avšak tvůrci k tomu nezvolili vždy zrovna šikovnou cestu.

I přesto je Hobit: Bitva pěti armád skvělou, efekty nabitou podívanou. Pokud některé scény, jež působí trochu utaženě za vlasy, přejdete s úsměvem a nadhledem, určitě na vás celkově tento snímek udělá dobrý dojem. Po vizuální stránce je Hobit skvěle zpracován, takže věřím, že mnohé scény zalahodí oku i člověka,  jenž fantasy příběhy příliš nevyhledává.

Další Tolkienovo dílo je za námi a nám nezbývá než doufat, že se filmaři v brzké době vrhnou na některý z dalších románů tohoto legendárního spisovatele.

Děkuji knihkupectví Neoluxor, že mi umožnilo tento film vidět v předpremiéře už 10. prosince. Pokud zatím knižní předlohu Hobita nevlastníte, můžete si ji objednat na internetových stránkách knihkupectví. Vybrat si budete moci hned z několika různých vydání.

Filmový trailer