Recenze: Děti, které přežily Mengeleho

Název originálu: Surviving the Angel of Death
Vyšlo v ČR:  duben 2015
Nakladatelství:  Grada
Počet stran: 224
Přeložila: Dani Vrbů
Vazba: pevná s přebalem

Dětství prožila dvojčata Eva a Miriam spokojeně. V rodném Portu v rumunské Transylvánii žila společně se svými rodiči a dvěma staršími sestrami Aliz a Edit klidní život, a přestože byli Mozesovi jedinými židy ve vesnici, s ostatními obyvateli měli přátelské vztahy a byli bráni za váženou rodinu. Tedy až do chvíle, než se dostalo Rumunsko pod nadvládu Maďarů a Mozesovi poznali na vlastní kůži, co s lidi dokáže udělat válka…

Zlomovým nejen pro Mozesovi se stal rok 1940, kdy se přístup k židům ve společnosti rapidně změnil. Lidé, se kterými dříve neměli žádné problémy, na ně začali útočit, vulgárně na ně pokřikovali a kameny jim rozbíjeli okna. Ani Eva a Miriam to ve škole neměly jednoduché. Spolužáci je šikanovali a maďarské učitelky, které do vesnice poslali nacisté, jim do hlavy vtloukaly, že židé si nezaslouží nic jiného, než smrt. První film, který dívky ve svém životě uviděly, se jmenoval Jak chytit a zabít Žida.

Situace v zemi Mozesovi děsila, a proto se rozhodli uprchnout do Izraele. Na jejich statek však již dohlížely nacistické hlídky, a proto se jim útěk nepodařil. Nikdo z vesnice jim nepřišel na pomoc, dosavadní přátelství se ukázala jako falešná a pokrytecká.

Eva a Miriam, když jim byl jeden rok.
V roce 1944, krátce poté, co dvojčata oslavila své desáté narozeniny, byli Mozesovi převezeni do židovského ghetta a posléze do Osvětimi. Hned po jejich příchodu byla Eva s Miriam od rodiny odděleny, a zatímco jejich rodiče a sestry šli na smrt do plynových komor, desetileté dívky skončily ve spárech Dr. Mengeleho, jemuž se příznačně přezdívalo Anděl smrti.

Mengeleho dvojčata fascinovala, protože mu nabízela dokonalý materiál pro jeho experimenty. Být součástí doktorovy skupiny přineslo dívkám jisté výhody, například si mohly nechat své oblečení i dlouhé vlasy, a také dostávaly více jídla, než ostatní děti v táboře. Avšak cena, kterou za to musela všechna Mengeleho dvojčata zaplatit, byla příliš vysoká.

Dvojčata krátce před válkou.
Anděl smrti měl velmi dobře vymyšlený plán – jedno z dvojčat vždy sloužilo jako pokusný králík a druhé jako kontrolní vzorek. Když jedno z dětí na následky sadistických experimentu zemřelo, Mengele nechal zavraždit i to druhé, aby mohl provést pitvu a zjistit, jak se těla dvojčat po jeho zásahu změnila.

„Zůstat naživu byla ta nejdůležitější věc. Věděly jsme, že jsme naživu kvůli experimentům. Díky šťastné náhodě přírody. Protože jsme byly Mengeleho dvojčata…“

Román Děti, které přežily Mengeleho sepsala jako svou zpověď sama Eva Mozesová Korová ve spolupráci s Lisou Rojanyovou Buccieriovou. Tento děsivý příběh plný strašlivých zážitků, jimiž si sestry Eva a Miriam prošly, je připomínkou nejen lidské zvrácenosti a krutosti, ale i obrovské touhy přežít.

Eva Mozes Kor
I když by se mohlo zdát, že o židovské genocidě, vyhlazovacích táborech i o nacistických praktikách na židech bylo napsáno již spoustu knih a natočeno mnoho filmů, stále má smysl si tyto události prostřednictvím nových románů a snímků připomínat. Lidská paměť je totiž velmi špatná, a to především v situacích, kdy si má pamatovat nepříjemné a strach nahánějící události. A protože se stále setkáváme s projevy nenávisti ať už z rasových, náboženských nebo jiných důvodů, domnívám se, že neuškodí si občas i takovýto román přečíst.

Způsob, jakým svůj životní příběh Eva Mozesová Korová pojala, vám vezme dech. Očima nevinné desetileté dívky popisuje hrůzy, které se sestrou prožily na vlastní kůži, nebo jimž byly svědkyněmi. Autorka vám své zážitky vypráví tak autenticky, že budete mít pocit, jako byste si tím vším prošly společně s dvojčaty.

Eva ukazuje na legendární snímek z osvobození Osvětimi, na němž je se sestrou Miriam zachycena.
Tato knížka má jen něco málo přes dvě stě stran, ale věřte mi, že na příběh, který se na jejích stránkách odehrává, jen tak nezapomenete. Přestože Eva i Miriam válku přežily, ani jejich život mimo ostnatý plot nebyl snadný. Zůstaly bez rodiny i bez domova a Miriam dokonce na následky Mengeleho experimentu v roce 1993 zemřela. Eva nyní žije se svou rodinou ve Spojených státech a je zakladatelkou organizace CANDLES, která sdružuje Mengeleho děti, na nichž páchal své experimenty.

Nakladatelství Grada velice děkuji za recenzní výtisk této neobyčejné knihy.  Jsem zastáncem myšlenky, že pokud člověk nechce opakovat chyby svých předků, měl by je mít stále na paměti. Neměli bychom zapomínat na krutost, jakou válka v mnohých lidech vyvolala. A teď nemám na mysli jen ty, kteří vydávali rozkazy. Ale hlavně ty, jež byli ochotni je bez zaváhání splnit. Ty, kteří bez výčitek svědomí přihlíželi bolesti lidí, jež je považovali za přátele. Ty, kteří se nestyděli na této bolesti profitovat, udávali nebo tvářili se, že jich se to netýká.

To, že nemáme na svých rukou krev, neznamená, že za smrt nevinných nejsme zodpovědní. Mlčení, nezájem a lhostejnost jsou často velmi mocnými nástroji lidí, jež se ničeho neštítí a v každém takovém projevu vidí příležitost. Proto nebuďme lhostejní a slepí vůči bolestem jiných bytostí a nezapomínejme na soucit. Tahle emoce nás dělá lidmi. Proto bychom se ji neměli bát projevit, jedině tak můžeme zajistit, že se už nikdy nic podobného nebude opakovat. Pokud však budeme zlu páchaném na jiných nečinně přihlížet, velmi snadno se můžeme stát sami jeho obětí.

Mé hodnocení 10/10
Velmi silný příběh...