Recenze: Spáleniště: Zkouška

Díl: 2.
Vyšlo v ČR: prosinec 2014
Nakladatelství: Yoli
Počet stran: 344
Přeložil: Petr Kotrle

Vazba: paperback s přebalem

Sotva Placeři stačí popadnout dech poté, co zdolali smrtící pasti Labyrintu, ZLOSIN je vžene do druhé, ještě těžší fáze testování. Podaří se chlapcům v nehostinném Spáleništi pokořit další překážky, nebo se jim rozpálené pláně stanou osudnými?

Už se vám stýskalo po Thomasovi, Minhovi a Newtovi? Tak to vás jistě potěší, že nakladatelství Yoli publikovalo pokračování oblíbené sci-fi série „The Maze Runner“, s jejímž prvním dílem pod názvem Labyrint: Útěk jsme se seznámili už vloni na podzim. Americký spisovatel James Dashner ve Spáleništi: Zkoušce odhalí nejednu překvapivou informaci týkající se ZLOSINu a jeho testování, ale i zapomenutá tajemství některých hrdinů.

Román Vražedná léčba, závěrečný díl trilogie by měl vyjít už letos v červnu. Tím však příběhy z prostředí postapokalyptického světa Jamese Dashnera nekončí. Autor již v roce 2012 publikoval prequel The Kill Order vyprávějící o době, kdy zemi zasáhly sluneční erupce a kdy se mezi lidmi rozšířila neléčitelná smrtelná nemoc, tedy o době předcházející vzniku Labyrintu. Autor nyní pracuje na dalším prequelu The Fever Code, jenž by měl osvětlit, jak se Labyrint stavěl a jak vypadal život na Placu před Thomasovým příchodem.
Bolest v Thomasově nitru byla hluboká a palčivá. Pokusil se jí uniknout tím, že se ponořil hlouběji do zapomnění.
Později – neměl představu o kolik později – na něho znovu promluvila Teresa.
Tome, něco se stalo.
(str. 10)
Není nic horšího, než vzít člověku svobodu, donutit ho aby si ji zpět vybojoval, a pak mu ji znovu sebrat. Své o tom ví Thomas a jeho přátelé, kterým se podařilo přežít všechny nástrahy Labyrintu. Když se nechají ukolébat pocizem, že to nejhorší mají za sebou, události naberou nečekaných obrátek – ZLOSIN se opět objevuje na scéně a tentokrát má pro ně opravdu obtížný úkol, proti němuž byl Labyrint jen dětskou hrou.

Jejich úkolem je překonat během čtrnácti dnů vyprahlé Spáleniště, kde kromě zničujícího vedra a temných nocí číhají na chlapce také raplové, lidé nakažení nemocí známou jako erupce. Aby to Placeři neměli příliš jednoduché, ZLOSIN si pro ně připravil řadu smrtících pastí. Podaří se chlapcům dorazit do cíle včas, nebo jejich cesta skončí na písečných pláních Spáleniště?

Sci-fi román Spáleniště: zkouška je v porovnání s prvním dílem ještě napínavější, avšak trochu ztrácí na originalitě. Dashner žene své hrdiny do jednoho dobrodružství za druhým, za žádných okolností nepolevuje ve svém vražedném tempu, a tak při čtení snadno nabudete dojmu, že zlomový okamžik číhá na každém řádku. Avšak ve srovnání s knihou Labyrint: Útěk ztrácí plusové body za uměle vykonstruovanou linii milostného trojúhelníku.

Právě autorova schopnost postavit příběh na jiných aspektech, než je láska dvou (či více) mladých lidí, jež se objevuje téměř ve všech young adult románech, dělala z prvního dílu série něco výjimečného a působí jako svěží vítr v přeláskované próze pro mladé.