Elegant Rose - Working In Background*/

úterý 30. června 2015

Filmová recenze: Temné kouty


Název:  Temné kouty
Název originálu: Dark Places
Režie: Gilles Paquet-Brenner
Předloha: Temné kouty
Scénář: Gilles Paquet-Brenner
Kamera: Barry Ackroyd
Hudba: Gregory Tripi, Brian Transeau
Hrají: Charlize Theron, Chloë Grace Moretz, Nicholas Hoult, Andrea Roth, Christina Hendricks, Tye Sheridan, Corey Stoll, Sterling Jerins, Sean Bridgers, Denise Williamson, Tyler Forrest, Addy Miller, Dora Madison Burge, Drea de Matteo, P.J. Marshall
Celosvětová premiéra: 8.04.2015
Premiéra v ČR: 18.4.2015

Po úspěšné adaptaci románu Zmizelá se na plátna kin probojoval i další thriller Gillian Flynn Temné kouty. Zda se snímku podařilo navázat na skvělá hodnocení svého předchůdce, se dozvíte v následující recenzi.

Přestože od brutálního kansaského masakru, během něhož zahynula Patty Day se svými dvěma nezletilými dcerami Michelle a Debby, uplynulo už dvacet osm let, stále tato událost nedá některým lidem spát. 


Jednou z nich je Libby Day, tehdy sedmileté děvče, které jako jediné přežilo šílené řádění svého staršího bratra a jež pomohlo svou výpovědí k odsouzení patnáctiletého Bena za tři "satanistické" vraždy na doživotí. S odstupem času si však Libby pomalu začne uvědomovat, že to, co si myslela, že jako dítě viděla, mohlo být úplně jinak...


Zapomenuté vzpomínky

Přestože je z Libby dnes již dospělá žena, o její samostatnosti by se dalo pochybovat. Od chvíle, kdy přišla o rodinu, se jí k nohám hrnuly peníze od štědrých dárců z celého světa, které dívčin tragický osud dojal. Jenže studna za ta necelá tři desetiletí nyní téměř vyschla a Libby je tak nucena se sama o sebe postarat. Najít si práci je pro ni nemyslitelné, a proto své naděje upíná k jedinému způsobu výdělku, který je jí víc než dobře známý, ke snaze z rodinného naštěstí vytřískat další balík.


Když jí jednoho dne zavolá neznámý mladík Lyle z amatérské detektivní skupiny, tzv. Kill clubu a nabídne jí několik stovek dolarů, pokud bude spolupracovat a pomůže jeho spolku zjistit, co se oné osudné noci doopravdy stalo, Libby kvůli vidině tučné odměny Lylův návrh přijme. I když je skálopevně přesvědčená, že vrahem jejích sester a matky je její bratr Ben, nepřímé důkazy a nejasné výpovědi nahlodají její jistotu a Libby nezbude nic jiného, než sama začít pátrat po pravdě...



Nenadchne, ani neurazí

Asi není žádným překvapením, že jakožto druhý zfilmovaný literární počin americké spisovatelky Gillian Flynn jsou Temné kouty srovnávány s velmi kladně hodnocenou Zmizelou, jež si získala přízeň nejen diváků, ale i filmových kritiků.

Zatímco Zmizelá se může honosit nejen kvalitní prací režiséra Davida Finchera, výbornými hereckými výkony a skvělým scénářem od samotné autorky knižní předlohy, Temné kouty se stejné péče, bohužel, nedočkaly. 


Temné kouty působí na první pohled roztěkaně, útržkovitě, příliš předvídatelně a plné nelogických zkratek, jež může pochopit jen ten, kdo četl předlohu a má ji do sebemenších podrobností stále v paměti. 

Příběh se odehrává ve dvou rovinách, v současnosti a v době před 28 lety, kdy k masakru došlo. Libbyino pátrání po důkazech je prokládáno hojnými flashbacky, jež mnohdy nepokrytě prozrazují, jaké odhalení bude následovat v další scéně ze současnosti a ukazují nám situaci, v jaké rodina Dayových žila těsně před tragédií.


Hlavní hrdinové příběhu by mezi sebou mohli soutěžit v míře zoufalství. Zápletka je přímo nadupaná stereotypními postavami jako jsou matka samoživitelka, která přišla o veškerý majetek, a jež je navíc okrádána svým násilnickým manželem, neschopný otec alkoholik, který se neštítí udeřit ženu a jede v prodeji drog, patnáctiletý syn, který nemá moc přátel a jemuž se podařilo přivést svou přítelkyni do jiného stavu, dospělá pětatřicátnice, která se stále nedokáže postavit na vlastní nohy... Tímto výčtem z panoptika mizérie bychom mohli vesele pokračovat dál a dál.




Přestože dospělá Libby Day není nejlepší rolí, jakou kdy Charlize Theron dostala, nutno uznat, že pokud byl záměr udělat z Libby bezcitnou, sobeckou mrchu, které jde jen o vlastní blaho, tak to Charlize zahrála na jedničku.

Zatímco herecké obsazení dle mého názoru nebylo nejhorší (tedy až na představitelku dcery Diondry, jež vypadala spíš jako teenager než téměř třicátnice), totéž nelze říct o způsobu vyprávění příběhu. Režisérovi Gillesu Paquet-Brennerovi se nepodařilo vytvořit ucelený snímek, který by sice kladl spoustu otázek, ale ještě, než by se na plátně objevily závěrečné titulky, by na ně odpověděl a vytvořil tak dojem kompaktní mozaiky. Místo toho se v Temných koutech objevuje hned několik prvků, jež zapomněli tvůrci vysvětlit nebo které se jeví jako zbytečné, a kvůli nimž odchází divák z kina s rozporuplnými pocity. 


Temné kouty ani zdaleka nedosahují filmařských kvalit své starší sestřičky Zmizelé a z původního nápaditého motivu dělají jen "nejdelší epizodu Odložených případů", jak byl tento snímek sarkasticky označen hned několika diváky. Jedná se tedy o film, který vás sice neurazí, ale pravděpodobně ani nenadchne. 

Děkuji knihkupectví Neoluxor, že mi umožnilo tento snímek vidět v předpremiéře 17. června. Jestliže jste Temné kouty viděli a po jejich shlédnutí jsou vám některé věci nejasné, doporučuji knižní předlohu, kterou seženete na stránkách knihkupectví Neoluxor, kde ji nabízejí hned ve dvou vydáních.

Filmový trailer

Žádné komentáře:

Okomentovat