Recenze: Mrs. Poe

Název originálu:
Vyšlo v ČR:  leden 2015
Nakladatelství:  Metafora
Počet stran:  376
Přeložil:
Vazba: Pevná

Temná, žalem a bezmocí prostoupená báseň Havran patří mezi nejznámější díla americké literatury. Společně s podobně ponurými, až hororovými povídkami se řadí mezi nejproslulejší počiny bostonského rodáka Edgara Allana Poea. Stejně jako jeho tvorba i sám Poe byl opředen závojem tajemna a určité mystiky, čímž si i ve své době získal pověst výstředního, nevyzpytatelného muže.  Jaký byl však Edgar Allan Poe doopravdy? Na tuto otázku se pokusí odpovědět nový román americké spisovatelky Lynn Cullenové Mrs. Poe.

Přestože Lynn Cullenová patří mezi uznávané autorky knih pro děti a mládež a na svém kontě má více jak patnáct takovýchto titulů, věnuje se také literatuře pro dospělé. V roce 2010 napsala svůj první historický román Stvoření Evy (Creation of Eve), jenž je zasazen do doby španělské renesance. Její poslední kniha Mrs. Poe sklidila velmi kladnou kritiku, například magazín People ji ohodnotil jako dílo: „Neuvěřitelně živé… S neopakovatelnou atmosférou… Tohle si rozhodně nenechte ujít.“

Edgar Allan Poe
Již na začátku románu autorka jasně uvádí, že se jedná o fikci, v závěru se však dozvídáme, že Cullenová vycházela ze všech možných dostupných zdrojů, jež jsou o životě Edgara Allana Poea a Frances Osgoodové k dispozici, a získané informace o nejvýznamnějších okamžicích jejich života zapracovala do příběhu tak, jak se s nejvyšší pravděpodobností skutečně staly. Což ještě více podtrhuje emotivní stránku textu.

Setkání v té době již slavného a mezi čtenáři oblíbeného Edgara Allana Poea s méně známou básnířkou a autorkou pohádek pro děti Frances Osgoodovou na jednom literárním večeru newyorských autorů se pro oba stalo osudným. Zatímco Edgar je již deset let ženatý se svou o třináct let mladší sestřenicí Virginií, kterou pojal za choť, když jí bylo pouhých třináct let, Fanny už několik měsíců žije se svými dvěma dcerami u svých přátel Elizy a Rusella Bartlettových. Tedy od té doby, co jí její záletnický manžel, oblíbený malíř Samuel Osgood opustil kvůli nové milence. Oba jsou kvůli svým nevydařeným svazkům nešťastní, ale i přes vzájemnou náklonnost jim konvence nedovolují vznikající city prohlubovat.

V cestě jim stojí nejen konzervativní společnost, ale i Edgarova manželka, jež se svého muže nemíní za žádnou cenu vzdát. A to i bez ohledu na očividný fakt, že jí i přes nízký věk moc času na tomto světě nezbývá. Její časté záchvaty kašle a vykašlávání krve jsou totiž jasnými projevy tuberkulózy. Fanny se své pocity k Edgarovi snaží skrývat, ale je patrné, že jeho ženě nic neunikne. Okolo paní Osgoodové se začínají čím dál častěji dít zvláštní příhody, jež působí jako určitá varování. Je možné, že se jí snaží paní Poeová zbavit? Podaří se Fanny i nadále ukrývat před světem svou lásku k Edgarovi, nebo jí naplno podlehne a oddá se tomuto muži, jež má zároveň v srdci tolik temnoty? Vždyť jen málokdo dokáže pochopit hluboké city Edgara Allana Poea tak, jako Frances Osgoodová…

„Charakter si může dovolit jenom člověk, jehož před­kové byli natolik bezohlední a bezcharakterní ničemo­vé, že mu umožnili jednat ctnostně.“
Str. 210

Román Mrs. Poe je natolik strhující, že je velmi obtížné se od něj odtrhnout dříve, než dočtete poslední odstavec. Autorka dokázala zápletku vystavět tak bravurním způsobem, že se při čtení budete neustále popohánět dál, už abyste zjistili, jak tohle drama skončí. Milostný trojúhelník mezi Fanny, Edgarem a jeho ženou Virginií je protkán nádechem ponurosti, stejně jako Poeovy povídky. Čím blíže se s manžely Poeovými seznamujeme, tím temnější střípky z jejich života vyplouvají na povrch. A některá zjištění mohou být pro některé dokonce osudná.

Frances Osgoodová
Cullenová do příběhu neopomněla zapracovat ani další významné osobnosti, s nimiž byl Edgar Allan Poe během svého života v New Yorku ve styku, a jež vývoj událostí svým jednáním značně ovlivnili. Mezi ty nejvýraznější každopádně patřil literární kritik, editor a básník Rufus Wilmot Griswold, novinářka Margaret Fullerová, nebo spisovatelka Elizabeth Elletová. Pozornějším čtenářům neuniknou ani manželé Rooseveltovi, Walt Whitman, či Herman Melville, jež se zde objevují však jen velmi okrajově.

Za zmínku stojí také báseň Havran v překladu Vítězslava Nezvala, kterou autorka uvádí na začátku knihy a spisovatelčin doslov, který je velmi zajímavým dovětkem k samotnému příběhu a jenž byste v žádném případě neměli opomenout.

Mrs. Poe je výborným, napínavým románem o tom, jak naše neuvážená rozhodnutí mohou fatálně ovlivnit naši budoucnost a jak obtížné je vybrat si to, co je správné na úkor toho, co si doopravdy přejeme. Je to však hlavně příběh o skutečné a opravdové lásce, kterou nemůže zničit ani smrt.

Tato recenze vznikla původně pro blog knihkupectví Neoluxor.

Mé hodnocení 10/10
Jeden z příběhů, které Vám dlouho utkví v paměti...